Hae
Tehtävänimikkeenä Laura

Parhaat vinkkini kotitreeneihin!

Urheiluelämäni on yhtä isoa memeä. Olen nimittäin nähnyt kaksi minuun oikein sopivaa korona&uhreilumemeä. Toisessa naurettiin sille,  kun on juuri sopinut salisopimuksen kunnes korona sulkee salit, check! Toisessa taas naurettiin, että ensimmäistä kertaa kesäkunnossa kesänä jolloin kukaan ei pääse ulos, check.

Hah hahahhahaaa…

Toisaalta eihän tässä kesäkuntoa tavoitella, vaan vahvempaa minää tästä hamaan tappiin. Mutta lyhyessä ajassa muutokset on ollut huimia joten voin sanoa olevani kesällä paremmassa kunnossa kuin koskaan ennen.

Mutta jaetaan parhaat vinkkini siihen miten kotona voi liikkua ja kuntoilla ilman salia!

Tämä Facebook sivu! Fitclub Finlandin ilmaiset treenit monta kertaa viikossa. Monipuolisesti erilaisia treenejä joita voi tehdä joko livelähetyksen aikana tai jälkikäteen. Kaksi treeniä yhdistämällä saa helposti ohjelmaa yli tunniksi! Välineitä ei tarvitse kaikissa ollenkaan, osassa tarvitaan pienvälineitä eli kuminauhaa tai käsipainoja. Niiden kanssa ylipäätänsä pääsee aika pitkälle kotikuntoilussa.

Täältä Instagramista löytyy selkeitä ja helppoja kotitreenejä ja paljon KEHONPAINOTREENEJÄ eli voi suorittaa ilman välineitä.

Otin tälle salille jäsenyyden ja heidän Instassa  on myös kivasti kohokohdissa erilaisia treenejä joita voi suorittaa helposti kotona.

Nettihän on oikeasti aika pullollaan erilaisia kanavia joiden kautta löytää materiaaleja. Mutta minulle tuli aluksi liikaähky enkä oikein osannut tehdä mitään, joten otin nämä kolme kanavaa käyttööni ja teen heidän tuottaminaan jumppia, koska ne tuntuu tosi kivoille ja tehokkaille! Kotonakin todella saa hien pintaan ja lihakset seuraavaksi päiväksi kipeäksi.

Yksi suurin vinkki kaikille perheellisille: hyödynnä pikku kakkonen. Itse ainakin olen illalla niiiiin väsynyt että jumppa meinaa jäädä tekemättä joten olen yrittänyt suorittaa ne ennen lasten nukkumaanmenoa. Usein lapset tykkäävät jumpata myös mukana, mutta on ihan kiva joskus treenata ilman selkään hyppivää taaperoa ä, hah.

Ja hei jos joku aloittaa kuntoilun NYT, niin ota valokuvia. Ja ota muutenkin aina välillä. Minua ainakin motivoi se,että huomaan kuvissa jo huiman eron entiseen vaikkei aikaa ole kulunut kuin pari kuukautta. Vaaka ei kerro minulle itseasiassa mitään, paino on aikalailla sama mitä ennen liikuntakärpäsen iskua. Se tarkoittaa sitä, että lihasmassa on kasvanut. JES!

Minulla itselläni on välineinä muutama kuminauha, kahvakuula, käsipainot ja minikumppari. Niillä pääsee jo aika pitkälle!

Tärkeintä kuitenkin on se, että liikunta tuntuu kivalle ja siitä tulee mahtava fiilis. Tulokset ainakin motivoi minua hurjasti, mutta kaikkein paras motivaattori on se fiilis joka liikunnasta tulee. Kun se pysyy yllä minulla,  niin pysyy liikuntakärpänenkin! Odotan innolla sitä aikaa, kun pääsen taas ryhmäliikuntatunneille,  mutta näiden sivustojen avulla jaksan panostaa liikuntaan sinne saakka! Ja on ainakin sitten jumppia takataskussa joita tehdä miehen iltavuoroviikkoina, kun tunneille en pääse.

Tässä vielä ero 2kk treenin jälkeen! Tosin vanhempi kuva on vanhempi, ehkä tammikuulta tai joulukuulta? Mutta kuitenkin lähtötilanne.

Kehityskuvia löytyy myös mun instasta!

Taas uusia tuulia työrintamalla: vähennän töitä

Onko nämä uusia tuulia? Vanhoja uusia tuulia. Mutta asiaan: minä päätin vähentää 100 % työviikon lyhyemmäksi työajaksi. Tulen muutaman viikon päästä tekemään vain 6 tunnin päiviä.

Miksi näin?

Ajatus tästä itseasiassa oli vireillä jo silloin kun palasin syksyllä hoitovapaalta töihin. Se jäi kuitenkin, kun ajattelin, että haluan parhaani mukaan elvyttää meidän taloutta hoitovapaan jäljiltä. Nyt ajatus heräsi uudelleen, kun mietin ensi syksyä. Esikoisemme aloittaa koulun ja iltapäiväkerho kustantaa Liedossa 120 euroa kuussa joka on paljon enemmän mitä hänen eskarinsa täydentävästä hoidosta nyt maksamme.

Pienellä laskutoimituksella tajusin, että syksyllä pienemmällä työajalla saisimme iltapäiväkerhon pois laskuista ja näin ollen säästäisimme sen reilu satasen kuussa. 80 % palkka, kelan myöntämä joustava hoitoraha ja iltapäiväkerhon tuoma säästö syksyllä, niin todellisuudessa meidän talous kärsii tästä n. 200 euroa kuussa.

Joka on aika vähän siihen nähden mitä tästä saan itsekin. Vaikka raha puhuu monessa asiassa, niin nyt minulla on mahdollisuus arvottaa oma aikani ihan eri tavalla. Onhan minulla tietenkin myös oma napa tässä takana.

Nimittäin minähän teen tällä hetkellä oikeastaan kahta työtä. Vaikka somehommat ovat vain sivutyö, niin joka päivä teen niitä. Kirjoitan, kuvaan, suunnittelen, laskutan, vastailen sähköpostiin..jne. Ajallisesti en edes puolikasta työpäivää, mutta kuitenkin.

Kaksi työtä, kolme lasta. Joka toinen viikko hoidan paljon asioita yksin. Vaihtelen vuoroja työkavereideni kanssa kun en voi kaikkia tehdä ja stressaan ehdinkö hakemaan lapset ennen kuin päiväkoti menee kiinni vai pitääkö valjastaa joku lähipiiri tähän tehtävään.

Ihan turhaan teen tämän kaiken, kun mahdollisuus muuhunkin olisi. Enemmän aikaa yhdessä,  enemmän aikaa ja jaksamista myös sivutyölleni iltaisin. Lapsille lyhyemmät hoitopäivät. Minulle vähemmän stressiä työvuorojen venkslaamisesta ja hiki hatussa päiväkodista toiseen juoksemista.

Todellakin sen rahan arvoista mitä tässä menetän. Sitä ei voi mitata satasissa.

Ajatus oli aluksi aloittaa tämä vasta syksyllä, mutta koska tilanne töissä on vähälapsinen – koska korona – ,  niin aloitankin tämän jo nyt heti, kun seuraavat työvuorolistat on muutaman viikon päästä käyty läpi. Tämä helpottaa arkeamme niin paljon ettei uskoisikaan.

Pieniä päätöksiä joilla on suuri merkitys. Tämä oli yksi niistä.

Minulla oli eilen lyhennys ja työpäivän oli vain 6 tuntia ja 50 minuuttia. Nukkarissa lapsia nukuttaessani mietin, että hassua. Kohta joka päivä on tälläinen lyhyt. Niin ihanaa.

On ihana ajatella,  että miehen iltavuoroviilkoina voin ehkää käydä puolen tunnin lenkillä ennen kuin haen lapset tai kulkea fillarilla töihin jotta pääsen niinä viikkoina edes vähän liikkumaan. On ihana ajatella, että ei enää stressiä siitä kuka vaihtelee kanssani vuoroja ja ehdinkö hakemaan lapset hoidosta. Ja mikä parasta; vaikka kulkisin pyörällä töihin, niin lasteni hoitopäivät eivät veny kovin pitkiksi.

Tämä oli puhtaasti itsekäs päätös, jotta minä pääsen helpommalla. Päätös jossa minulle jää käteen enemmän aikaa itseni ja lasten kanssa. Enemmän aikaa, vähemmän stressiä. Ihanaa olla itsekäs! Senkin uhalla, että kuukausitulot hieman pienenevät.

Tämä päätös mahdollistaa myös sen, että tarvittaessa minähän voin tehdä joskus tunnin verran vaikka somehommia ennen kuin haen lapset. Ihanaahan  se olisi, että viikonloput olisi viikonloppuja. Ajankäytön priorisointi ei ole vahvuuksiani, mutta ehkä nyt on aika ottaa kalenteri ja suunnitelmallinen to do lista käyttöön ja opetella.

Vitsit mitä mahdollisuuksia tämä pieni päätös toikaan mukanaan!